Vi deltar inte i en popularitetstävling – Replik till Paul Ronge

I artikeln ”Återställ våtmarker sågas av PR-gurun: Klart folk blir förbannade”, från den 6’e mars, avråder Paul Ronge oss från aktioner som upprör vanligt folk. Det är precis den sortens råd som har satt oss i det klimathelvete vi nu befinner oss i. I över 50 år har klimat- och miljörörelsen gullat med politiker och varit försiktig med att uppröra eller skrämma vanligt folk. Låt oss vara tydliga, vi som agerar i Återställ Våtmarker försöker inte rädda några enstaka almar och vi säljer inte vår själ för att vinna i kortsiktiga opinionsundersökningar eller kommande val. Vi sysslar med grundläggande samhällsförändring. Vi är nu tyvärr i ett läge där vi behöver en snabb fredlig demokratisk klimatrevolution om vi skall ha en chans att rädda allt vi bryr oss om.

Återställ Våtmarker är en sammanslutning av människor, som genom fredligt motstånd ämnar att tvinga den svenska regeringen att förbjuda torvbrytning och återställa våtmarker som första nödvändiga steg mot att skydda sin befolkning istället för att elda på den gemensamma förstörelsen.

Vi agerar även som ett brandlarm mot vanliga människor, för att försöka väcka dem inför deras ansvar som medborgare att agera i denna kris, för att stoppa makthavarnas klimat-dödsprojekt. Tiden för att endast blockera oljeplattformar ute till havs eller stå i en demonstration på ett torg är förbi. I en akut livsfara måste man vara i ansiktet på folk. Vi agerar inte för att bråka eller göra vanligt folk arga, vi är obekväma på samma sätt som när man evakuerar folk från ett brinnande hus. Vi agerar med omtanke och kärlek. Att folk då blir förbannade är långt mycket bättre än att de är likgiltiga.

När de första nyhetsreportagen har lagt sig har vi översvämmats av fördjupande reportage runt klimatfrågan och våtmarkernas betydelse. Vi aktivister har kommit till tals i artiklar och intervjuer och det har gjorts mängder av förklarande och fördjupande reportage både på ledarsidor, i TV och radio om våtmarker och torv. Nu senast efter Mello-aktionen har i princip alla stora tidningar förklarat våra metoder och våtmarkernas betydelse för klimatet, som exempelvis i Johanna Frändéns kolumn ”De vill inte bli kramade – de vill starta debatt” i Aftonbladet från den 3’e mars.

Den massiva nyhetsbevakningen och effekten av våra metoder återspeglas väl i den SIFO undersökning som släpptes i slutet av förra året. Hela 61% av Sveriges befolkning känner nu till Återställ Våtmarker. Vad viktigare är, enligt samma SIFO undersökning tycker nu 3 av 4 svenskar att det är viktigt att återställa våtmarker. Budskapet har gått fram. Hela 25% av Sveriges utsläpp kommer från våra utdikade våtmarker och att återställa dem är den i särklass enklaste och billigaste åtgärden för att få ner utsläppen av växthusgaser i Sverige.

Vi har i handling visat att det finns en möjlig väg framåt. Den vägen är inte bekväm varken för oss eller er som på olika sätt blir stoppade, men den ger alla oroliga människor i vårt land ett hopp om förändring genom handling mot en möjlig framtid. Ingen PR-Guru i världen skall ta det hoppet ifrån oss. Så nej tack, Paul Ronge, vi betalar inte för ditt tyckande och gissande. Vi tar gärna en diskussion men vi köper inte grisen i säcken.

Återställ Våtmarker